مقاله

تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی

تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی  در 168 اسلاید پاورپوینت جمع آوری شده است بطور نمونه قسمتی از متن این محتوا را ما برای کاربران قرار خواهیم داد.

تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام يكي از دروس پايه در رشته علوم اجتماعي  است. اين درس داراي پيش نياز نيست . تاريخ تفكر اجتماعي در اسلام  به كنكاش پيرامون نقش متفكران  اجتماعي مسلمان  درانتقال علوم يونان باستان  به جوامع شرقي  مسلمان مي پردازد.اين مبحث   دانشجو را با انديشه متفكران مسلماني  آشنا مي سازد كه قبل از ظهور علم جامعه شناسي درمورد جامعه ، ساخت و سير تحول آن به انديشه پرداخته و آثار ارزنده اي توليد نموده اند. اين آثار از يك سو  زمينه ساز رشد جامعه شناسي علمي شده است و از سوي ديگر در صد سال اخيرموجبات  بيداري و آگاهي ملل اسلامي را فراهم آورده است.

اهداف کلی درس تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام گروه علوم اجتماعی

  • شناخت متفکرین مسلمان که در باب مسائل اجتماعی اندیشه نموده اند.
  • وضوح بخشیدن به نقش اندیشمندان اسلامی در ایجاد دانش جدید
  • آشنایی با بزرگان اندیشه که موجب بیداری ملل اسلامی شدند.

مقدمه

ویژگی ایمان :

  • زیبایی احساس
  • عشق و امید
  • مقصد می سازد
  • جهت
  • سازگاری با خود
  • خواستن
  • امنیت درونی
  • چه باید کرد
  • انقلاب درون
  • روان آدمی
  • گسترش عمودی
  • انسان ساز
  • نیروی متصل
  • زیبایی روح

ویژگی علم :

  • زیبایی اندیشه
  • روشنایی
  • ابزار می سازد
  • سرعت
  • سازگاری با جهان
  • توانستن
  • امنیت بیرونی
  • چه هست
  • انقلاب بیرون
  • جهان آدمی
  • گسترش افقی
  • طبیعت ساز
  • نیروی منفصل
  • زیبایی عقل

سه نیاز بشر امروز از نظر اقبال

.1تعبیری روحانی از جهان

.2آزادی روحانی فرد

.3اصول جهانی موثر که  تکامل بشری را بر مبنایی روحانی توجیه کند

ویل دورانت

تعریف اسپنسر از تربیت سازگار کردن انسان با محیط او است.

چنین اندیشه ای از فلسفه مکانیک برخاسته است و  به پوچ گرایی  می انجامد .

انسان امروز دچار خلاء ناشی از عمق فطرت آرمانخواه است.

با ادبیات، فلسفه و هنر می توان این خلاء را پر کرد.

مطلب پیشنهادی منوجان
نحوه نوشتن مقاله : چگونه یک مقاله بنویسیم

جانشینی علم و ایمان

  • از نظر اسلام علم و ایمان هر دو ضرورت دارند و مکمل یکدیگر هستند.
  • ایمان بدون علم خرافات و جمود در پی دارد (خوارج)
  • در قرآن و در روایات علم سودمند مورد تاکید است.
  • پیامبر خدا علمی را که در تحقیق در باره آن باز باشد و سودمند باشد تشویق می کند.

منابع علم در اسلام

  • طبیعت: طبق آیه  قل انظروا فی السموات و الارض …
  • تاریخ : شامل آیات قرآن در مورد اقوام و پیامبران است.
  • همچون قوم بنی اسرائیل و حضرت موسی (ع)
  • به مصداق سوره آل عمران آیه : قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظرو کیف عاقبه المکذبین
  • ضمیر انسان : در قرآن به آفاق(جهان بیرون) و انفس (جهان درون )اشاره شده است.
  • به مصداق سوره فصلت آیه سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق
  • کانت معتقد است دو چیز اعجاب آور وجود دارد :

.1آسمان پر ستاره

.2ضمیر انسان

نهضت و جنبش علمی مسلمین

در زمان پیامبر ابهام ها پاسخ می گرفتند .

پس از پیامبر عرب زبانان به احادیث و قرآن استشهاد   می کردند:

.1به سبب زبان واحد اختلاف کمی داشتند.

.2از تفسیر به رای و تاویل آیات متشابه منع می کردند.

.3درگیر جنگ بودند.

®به دلایل فوق اختلاف د رفروع دین ، عبادات و معالات بود  که زود حل می شد.

ادامه نهضت و جنبش علمی مسلمین

در زمان خلافت ابوبکر بحث ها شروع شد زیرا مرز کفر و ایمان روشن نبود.

پس از بروز اعمال نزدیکان عثمان و قیام طلحه و زبیر ، حضرت علی (ع) و ظهور خوارج و اعمال خاص معاویه اهمیت پیدا کرد.

در زمان حضرت علی (ع) سه فرقه وجود داشت:

.1طرفدار علی: قبول ولایت ، طرفدار و مطیع بودند.

.2بیطرف : مانند سعد بن ابی وقاص و عبدالله بن عمر و اسامه بن زید و غیره .

.3 طرفدار معاویه: مخالفانی که باعث ایجاد جنگ صفین شدند . مسئله حکمیت  و ایجاد خوارج که تا نیمه های قرن 3 برای دولت ها و حکومت ها در نقاط مختلف مزاحمت ایجاد کردند.

آرای مرجئه : اهل قبله مومن شناخته می شوند ، گناه کبیره نشانه بهشتی یا جهنمی بودن کسی نیست. عصمت خلیفه ربطی به  مسلمانان ندارد ، اجماع برای خلافت کافی است ، گناه خطای او به کسی ربطی ندارد.

مطلب پیشنهادی منوجان
مقاله در مورد سوء مصرف داروهای روانگردان

منظور این فرقه حمایت از معاویه و اخلافش بود.  پس از بنی امیه اعتبار خود را از دست داد.

اندیشه مرجئه  نیز جنگ صفین را در پی داشت.

ظهور معتزله

بر اثر حشر و نشر مسلمانان با اقوام خارجی اندیشه های جید ایجاد شد.

یک دسته معتقد به جبر تعز من تشاء و تذل من تشاء

بسیاری از بزرگان و شعرا مانند شیخ محمود شبستری و ابو حدیقهو و واصل ابن عطا از طرفداران جبر بودند.

خلفا با پیشوایان این مسلک به خشونت رفتار می کردند و جمعی از آنان را به قتل رسانیدند.

دانلود و خرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا