مقاله

تعادل چیست

تعادل چیست

تعادل وضعیتی است که در آن عرضه و تقاضا در بازار تعادل برقرار می کند و در نتیجه قیمت ها پایدار می شوند. به طور کلی ، عرضه بیش از حد کالا یا خدمات باعث کاهش قیمت ها می شود که منجر به تقاضای بیشتر می شود. اثر متعادل کننده عرضه و تقاضا منجر به تعادل می شود.

درک تعادل چیست

درک تعادل چیست ، همانطور که اقتصاددان و کاندیدای جدید کینزی ، هوو دیکسون پیشنهاد کرده اند ، سه حالت خاصیت تعادل وجود دارد: رفتار عوامل سازگار است ، هیچ نماینده انگیزه ای برای تغییر رفتار خود ندارد و این تعادل نتیجه برخی فرایند پویا است. . دکتر دیکسون این اصول را ذکر می کند: خاصیت تعادل 1 ، خاصیت تعادل 2 و خاصیت تعادل 3 یا P1 ، P2 و P3.

 

  • گفته می شود وقتی بازار با تقاضای کالاها مطابقت داشته باشد ، به یک بازار تعادل رسیده است.
  • یک بازار تعادل سه ویژگی را نشان می دهد: رفتار عوامل سازگار است ، هیچ انگیزه ای برای تغییر رفتار وجود ندارد و یک روند پویا بر نتیجه تعادل حاکم است.
  • اختلال تعادل برعکس تعادل است و با تغییر شرایطی که بر تعادل بازار تأثیر می گذارد مشخص می شود.

در مورد تعادل

اقتصاددانانی مانند آدام اسمیت معتقد بودند که یک مارک آزاد و به سمت تعادل گرایش خواهد یافت. به عنوان مثال ، کمبود هر یک از کالاها عموماً قیمت بالاتری را ایجاد می کند که باعث کاهش تقاضا می شود و منجر به افزایش عرضه می شود و انگیزه مناسبی را ایجاد می کند. همین امر به ترتیب معکوس اتفاق می افتد مشروط بر اینکه در هر بازار یک مازاد وجود داشته باشد.

اقتصاددانان مدرن خاطرنشان می كنند كه كارتل ها یا شركت های انحصاری می توانند قیمت های مصنوعی را بالاتر نگه داشته و آنها را برای دستیابی به سودهای بالاتر در آنجا نگه دارند. صنعت الماس نمونه ای کلاسیک از بازار است که تقاضا در آن زیاد است ، اما عرضه توسط شرکت هایی که کمتر الماس می فروشند به منظور بالا نگه داشتن قیمت ها ، کمبود مصنوعی می شود.

پل ساموئلسون در مقاله 1983 مبانی تحلیل اقتصادی که توسط دانشگاه هاروارد منتشر شده استدلال می کند که دادن بازارهای تعادلی آنچه را که او به عنوان یک «معنای هنجاری» یا قضاوت ارزش توصیف می کرد ، اشتباه بود. بازارها می توانند در تعادل باشند ، اما ممکن است به این معنا نباشد که همه چیز خوب است. به عنوان مثال ، بازارهای مواد غذایی در ایرلند در هنگام قحطی بزرگ سیب زمینی در اواسط دهه 1800 در تعادل بودند. سود بیشتر از فروش به انگلیس باعث شد بازار ایرلند و انگلیس با تعادل قیمتی بالاتر از آنچه کشاورزان می توانستند بپردازند باشد ، به یکی از دلایل بسیاری از گرسنگی مردم کمک کند. 

تعادل در مقابل Disequilibrium

وقتی بازارها در حالت تعادل قرار ندارند ، گفته می شود که آنها در  عدم تعادل قرار دارند . Disequilibrium یا به صورت فلش اتفاق می افتد ، یا مشخصه یک بازار خاص است. در بعضی مواقع عدم تعادل می تواند از یک بازار به بازار دیگر سرایت کند ، به عنوان مثال اگر شرکت های کافی برای ارسال قهوه در سطح بین المللی وجود نداشته باشد ، می توان از عرضه قهوه برای مناطق خاص کاسته شد و این امر باعث تعادل بازارهای قهوه می شود. اقتصاددانان بسیاری از بازارهای کار را عدم توازن به دلیل چگونگی حمایت از قوانین و سیاست های عمومی از مردم و شغل آنها یا میزان جبران کار خود می دانند. 

نمونه ای از تعادل

یک فروشگاه 1000 تاپ ریسندگی تولید می کند و در هر قطعه 10 دلار آنها را خرد می کند. اما هیچ کس حاضر نیست آنها را با آن قیمت بخرد. برای بالا بردن تقاضا ، فروشگاه قیمت آنها را به 8 دلار کاهش می دهد. در آن نقطه قیمت 250 خریدار وجود دارد. در پاسخ ، فروشگاه بیشتر هزینه خرده فروشی را به 5 دلار کاهش می دهد و در مجموع پانصد خریدار جمع می کند. پس از کاهش بیشتر قیمت به 2 دلار ، هزار خریدار ریسندگی بالا تحقق پیدا می کنند. در این نقطه قیمت ، عرضه برابر تقاضا است. از این رو 2 دلار قیمت تعادلی برای تاپ های ریسندگی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا