حقوق حیوانات در اسلام

0

حقوق حیوانات در اسلام

اسلام از حقوق حیوانات نسبت به رفتار مهربانانه و عدالت همانند آنچه برای انسان انجام می گیرد ، حمایت می کند. حیوانات نباید مورد سوءاستفاده قرار بگیرند یا به صورت عادی مورد استفاده قرار گیرند. خداوند به ما اطلاع داده است كه حیوانات اجتماعاتی مانند انسانها و حقوق مشابهی دارند.

خداوند فرمود:

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم

هیچ موجودی بر روی زمین یا پرنده ای وجود ندارد که با بالهایش پرواز کند بلکه اینها اجتماعاتی مانند شما هستند.

سوره انعام 6:38

القرتوبی در مورد این آیه اظهار داشت ، نوشت:

هم جماعات مثلكم في أن الله عز وجل خلقهم وتكفل بأرزاقهم وعدل عليهم فلا ينبغي أن تظلموهم ولا تجاوزوا فيهم ما أمرتم به

آنها گروه هایی مانند شما هستند که خداوند متعال آنها را آفریده است ، آنها را فراهم می کند و بین آنها عدالت برقرار می کند. بنابراین ، نباید آنها را مورد خطا قرار دهید یا محدودیتی را که به شما دستور داده شده است تجاوز نکنید.

همانطور که ما مسئول رفتار خود با دیگران هستیم ، بنابراین ما نیز مسئول رفتار خود در قبال حیوانات هستیم.

در روز قیامت ، خداوند حقوق هر موجودی از جمله حیوانات را بازیابی می کند. اگر ما در جهان حقوق حیوانات را نقض کرده بودیم ، خداوند در آخرت از طرف آنها عذاب می کند.

ابوهریره گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

لَتُؤَدُّنَّ الْحُقُوقَ إِلَى أَهْلِهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ هَتَّى يُقَادَ لِلشَّاةِ الْجَلْحَاءْْْْااااا

حقوق همه در روز رستاخیز برقرار می شود تا زمانی که عدالت برآورده شود ، حتی بین گوسفندان بی شاخ و گوسفند شاخ.

ابوهریره ، که خداوند از او خوشحال است ، گفت:

يحشر الله الخلق كلهم ​​يوم القيامة البهائم والدواب والطير وكل شيء فيبلغ من عدل الله يومئذ أن يأخذ للجماء من القرناء

خداوند خلقت را در روز قیامت جمع می کند: جانوران ، موجودات ، پرندگان ، همه چیز. سپس آنها در آن روز ، حتی بین گوسفندان بی شاخ و گوسفند شاخ ، عدالت خداوند را جستجو می کنند.

ابوهریره گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

بينما رجل يمشي بطريق اشتد عليه العطش فوجد بئرا فنزل فيها فشرب ثم خرج فإذا كلب يلهث يأكل الثرى من العطش فقال الرجل لقد بلغ هذا الكلب من العطش مثل الذي كان بلغ مني فنزل البئر فملأ خفه ماء ثم أمسكه بفيه حتى رقي فسقى الكلب فشكر الله له فغفر لَهُ

یک بار مردی از عطش رنج می برد در حالی که در سفر قدم می زد. وقتی چاهی پیدا کرد ، به داخل آن صعود کرد و از آن نوشید. سپس بیرون آمد و سگی را دید که زبانش از تشنگی و لیسیدن زمین زبانش است. آن مرد گفت: این سگ درست همانطور که من از آن رنج می بردم ، عطش را متحمل شده است. او به درون چاه بالا رفت ، کفش خود را با آب پر کرد و همزمان با بالا رفتن ، آن را در دهان گرفت. سپس او به سگ نوشیدنی داد. خداوند از این عمل قدردانی کرد ، بنابراین او را بخشید.

گفته شد: “ای رسول خدا ، آیا پاداش خیریه حتی برای حیوانات وجود دارد؟”

پیامبر فرمود:

فِي كُلِّ كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ

در هر موجود زنده پاداش خیرات وجود دارد.

در روایتی دیگر ، پیامبر فرمود:

غفر لامرأة مومسة مرت بكلب على رأس ركي يلهث قال كاد يقتله العطش فنزعت خفها فأوثقته بخمارها فنزعت له من الماء فغفر لها بذلك

خداوند یک بار روسپی را بخشیده بود. او کنار یک سگ در نزدیکی چاه گذشت. با دیدن اینکه عطش او را به قتل رسانده بود ، کفش خود را برداشته ، آن را به روسری گره زده و مقداری آب بیرون آورد. خداوند او را به خاطر همین بخشید.

این پاداش بزرگ برای امور خیریه به حیوانات بدون توجه به اینکه آنها به طور رسمی تحت مراقبت ما هستند یا خیر ، برای هر حیوان اعمال می شود.

انس بن مالک گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

ما من مسلم يغرس غرسا أو يزرع زرعا فيأكل منه طير أو إنسان أو بهيمة إلا كان له به صدقة

هیچ مسلمانی وجود ندارد که درخت کاشته یا بذر بذر کند و سپس پرنده یا شخص یا حیوان را از آن بخورد ، جز این که برای او خیریه تلقی می شود .

سوراخا بن جوشم گزارش داد: من از پیامبر در مورد شتر گمشده ای که برای نوشیدن از مخازن من که شترهای خودم را تهیه کرده ام ، سؤال کردم: “آیا اگر آب کافی برای نوشیدن به شما بدهم پاداش می گیرم؟” نعمت بر او باد ، گفت:

نَعَمْ فِي كُلِّ ذَاتِ كَبِدٍ حَرَّى أَجْرٌ

بله ، در هر موجود زنده پاداش خیرات وجود دارد .

ما باید با حیوانات آرام باشیم حتی وقتی مجبور به نظم و انضباط آنها هستیم. بعضی اوقات برای آموزش آن در بعضی کارها لازم است به راحتی ضربه به حیوان بزنیم ، اما ما فقط باید این کار را به حداقل میزان لازم انجام دهیم و هرگز در این روند به حیوان آسیب نرسانیم.

عایشه گزارش داد: من روی شتری بودم که بدرفتاری می کرد ، بنابراین شروع به کتک زدن کردم. رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود:

عَلَيْكِ بِالرِّفْقِ فَإِنَّ الرِّفْقَ لَا يَكُونُ فِي شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ وَلَا يُنْزَعِ مِنْ شَيْءٍ ِِلََََََّاَاَا

شما باید نجیب باشید. همانا نجابت چیزی نیست جز آن که آن را زیباتر می کند و از هیچ چیز خارج نمی شود مگر اینکه آن را ننگ کند .

مواقعی وجود دارد که ما برای تهیه لباس باید حیوان را به خاطر گوشت خود یا مخفیگاه خود ذبح کنیم. انجام این کار در صورت لزوم جایز است اما حتی در این شرایط ما باید به بهترین وجه از آنها مراقبت کنیم. ما باید مطمئن شویم که آنها به شکلی ذبح می شوند که باعث درد و پریشانی نمی شود ، مبادا گوشت آنها از گناه لکه دار شود.

شاداد بن عوس گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

إن الله كتب الإحسان على كل شيء فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبح وليحد أحدكم شفرته فليرح ذبيحته

همانا خداوند تعالی را در همه چیز مقرر کرده است. اگر مجبور به کشتن هستید ، به بهترین وجه کشتار کنید. اگر ذبح می کنید ، پس از قتل به بهترین وجه انجام دهید. بگذارید یکی از شما چاقوی خود را تیز کند تا حیوان او هیچ دردی نداشته باشد.

در روایتی دیگر ، پیامبر فرمود:

وَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا فَإِننّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ مُحْسِنٌ یُحِبُّ الإِحْسَانَ

اگر مجبور به کشتن هستید ، به بهترین وجه کشتار کنید. همانا خداوند متعال عالی است و او تعالی را دوست دارد.

اگر بتوانیم از ذبح حیوانات در هنگام عدم نیاز اجتناب کنیم ، بهتر است اجازه دهیم که آنها به چرای خود ادامه دهند. خداوند چنین اعمال رحمت را قدر و پاداش می بخشد.

قره بن ایاس گزارش داد: مردی گفت ، “ای رسول خدا ، من گوسفندی را ذبح می کردم اما به آن رحم می کردم.” رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

وَالشَّاةُ إِنْ رَحِمْتَهَا رَحِمَكَ اللَّهُ مَرَّتَيْنِ

اگر به گوسفندان رحم کرده باشید ، خداوند دو بار به شما رحم می کند.

کشتن حیوان بدون دلیل مفید یا رفتار بی رحمانه یک گناه بزرگ و نقض حقوقی است که خداوند به آنها اعطا کرده است. حتی پرندگان كوچك كه به ناحق كشته می شوند ، در روز قیامت برای عدالت خواهش می كنند.

عبدالله بن عمر گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

مَنْ قَتَلَ عُصْفُورًا فَمَا فَوْقَهَا بِغَيْرِ حَقِّهاا سَأَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ

اگر کسی به اندازه یک گنجشک یا هر چیز بزرگتر و بدون دلیل عادلانه بکشد ، آنگاه خداوند متعال در روز قیامت از او در مورد آن سؤال می کند.

شرید گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

مَنْ قَتَلَ عُصْفُورًا عَبَثًا عَجَّ إِلَى اللَّهِ ع عْْْْْْْ لب و ل ولل ولااالااااê

هر کس به اندازه ناحق گنجشک را بکشد ، در روز رستاخیز آن را به خدا می خواهد ، می گوید: پروردگارا ، او بدون هیچ دلیلی مرا کشت ، و او نکشید که به هر منظور مفید باشد .

عبدالله بن جعفر گزارش داد: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد باغی در بین انصار شد. هنگامی که شتر پیامبر را دید ، با جاری شدن اشکهای آن ، شروع به گریه و صدا کرد. پیامبر به آن رسید و آن را بر روی سر گرفت ، بنابراین ساكت شد. پیامبر فرمود:

مَنْ رَبُّ هَذَا الْجَمَلِ لِمَنْ هَذَا الْجَمَلُ

استاد این شتر کیست؟ به چه کسی تعلق دارد؟

جوانی از انصار آمد و گفت: “این مال من است ، ای رسول خدا.” پیامبر فرمود:

أَفَلَا تَتَّقِي اللَّهَ فِي هَذِهِ الْبَهِيمَةِ الَّتتي مَلَّكَكَ اللَّهُ إِيَّاهَا فَإِنَّهِ شَكَا إِلَيَََََََََِِتِ

آیا در مورد این حیوان که خداوند در اختیار شما قرار داده است از خدا نمی ترسید؟ همانا او از من شکایت کرده است که شما او را گرسنه و خسته نگه دارید.

عمر بن الخطاب ، که خداوند از او خوشحال است ، گفت:

لَوْ مَاتَتْ شَاةٌ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ ضَائِعَةً لَظَنَنْتُ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى سَائِلِی عَنْهَا يَوْمَ الْقِيَامَ

اگر گوسفند گمشده ای که تحت مراقبت من بود در ساحل فرات می میرد ، من انتظار دارم که خداوند متعال در روز قیامت مرا از آن سؤال کند.

به همین ترتیب ، ظلم غیرمجاز علیه حیوانات به منظور ورزش و سرگرمی ممنوع است.

سعید بن جبیر گزارش داد: من هنگام حضور در كنار گروهی بودیم كه مرغ را گره زده بودیم و آنها به عنوان هدف از آن استفاده می كردند ، در حضور ابن عمر بودم. با دیدن ابن عمر ، فرار كردند و آن را پشت سر گذاشتند. ابن عمر گفت:

مَنْ فَعَلَ هَذَا إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَنَ مَنْ فَعَلَ هَذَا

هر کس این کار را کرده باشد ، آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، هر کس این کار را کرده ، نفرین کرده است.

در روایتی دیگر ، ابن عمر گفت:

ِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَنَ مَنْ اتَّخَذَ شَیْئًا فِیهِ الرُّهُ غَرَضًاا

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم لعن کرده است که چیزی را با روح به عنوان هدف خود می گیرد.

منبع: ḥīḥaḥīḥ مسلمان 1958 ، درجه: صحیح

عبدالله بن جعفر گزارش داد: پیامبر توسط عده ای گذشت که برای ورزش ورزش پیکان را به سمت قوچ شلیک می کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله از آن متنفر بود و فرمود:

لَا تَمْثُلُوا بِالْبَهَائِمِ

حیوانات خود را مثله نکنید .

در واقع ، فقط پریشانی یک حیوان بدون دلیل عادلانه ، نقض حقوق آنها است. پیامبر هنگامی که مزاحم بعدی پرنده مادری شدند ، به همراهان خود توبیخ کردند.

عبدالله گزارش داد: ما در سفر بودیم و یک گنجشک قرمز را دیدیم که دو مرغ با او داشت. جوجه های او را گرفتیم ، بنابراین گنجشک شروع به بال زدن بال های خود کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نزد ما آمد و او فرمود:

مَنْ فَجَعَ هَذِهِ بِوَلَدِهَا رُدُّوا وَلَدَهَا

چه کسی با گرفتن فرزندانش او را ناراحت کرده است؟ فرزندانش را به او برگردانید.

نه تنها حیوانات پیاده روی یا پرواز ، بلکه حشرات نیز باید تنها بمانند تا زمانی که به کسی آسیب نرسانند. در یک مناسبت ، خداوند از پیامبری انتقاد کرده بود که تمام خانه های کلونی مورچه را آتش زده بود زیرا فقط هرکس او را گاز گرفته بود.

ابوهریره گزارش داد: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

نزل نبي من الأنبياء تحت شجرة فلدغته نملة فأمر بجهازه فأخرج من تحتها ثم أمر ببيتها فأحرق بالنار فأوحى الله إليه فهلا نملة واحدة

یک بار پیامبری وجود داشت که مورچه ها او را گاز می گرفتند ، در زیر درخت استراحت می کردند ، بنابراین دستور داد تا چمدان های او را بردارند و خانه مورچه ها را با آتش بسوزانند. خداوند به او نازل کرد: آیا یک مورچه کافی نبود ؟

در روایتی دیگر ، پیامبر فرمود:

فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَفِی أَنْ قَرَصَتْكَ نَمْلَةٌ أَهْلَكْتَ أُمَّةً مِنْ الْأُمَمِ تُسَبِّحُوُ

خداوند به او نازل کرد: یک مورچه یگانه شما را گاز گرفته است ، اما شما ملتی را نابود کرده اید که خدا را جلال می دهد ؟

دانشمندان کلاسیک غالباً در رساله های حقوق و اخلاق ، حقوق حیوانات را درج می کردند. به معنای کشاورز و سرایدار ، آنها اقدامات خوبی را براساس رفتارهای خوب تجویز می کنند و اعمال بد را بر اساس ظلم و ستم منع می کنند.

‘ایزد عود دین بن بن عبدی سلام می نویسد:

حقوق البهائم والحيوان على الإنسان وذلك أن ينفق عليها نفقة مثلها ولو زمنت أو مرضت بحيث لا ينتفع بها وألا يحملها ما لا تطيق ولا يجمع بينها وبين ما يؤذيها من جنسها أو من غير جنسها بكسر أو نطح أو جرح وأن يحسن ذبحها إذا ذبحها ولا يمزق جلدها ولا يَكْسِرَ عَظْمَهَا حَتَّى تَبْرُدَ وَتَزُولُ حَيَاتُهَا وَأَلَّااََََْْْبَحَ أَوْلَادَهَا بِمَرْأَیَهَهَهَهَهِه سن مباركها وأعطانها وأن يجمع بين ذكورها وإناثها في إبان إتيانها وأن لا يحذف صيدها ولا يرميه بما يكسر عظمه أو يرديه بما لا يحلل لحمه

حقوق موجودات و حیوانات بر سر بشریت به شرح زیر است: او او را همانطور که لازم است آنها را تأمین می کند ، حتی اگر پیر شده یا بیمار شده اند به گونه ای که هیچ فایده ای از آنها حاصل نمی شود. که او آنها را بیش از آنچه تحمل می کنند بر دوش نمی آورد. که او آنها را با موجودی دیگر که می تواند به آن صدمه وارد کند ، اعم از نوع خود یا گونه های دیگر ، چه با شکستن استخوان های آنها و یا زدن و زخمی شدن آنها ، قرار نداده است. که او آنها را با نرمی ذبح می کند و پوست آنها را نمی خرد و استخوان های آنها را نمی شکند تا بدن آنها سرد نشود و درگذشت. که او جوان خود را در نظر آنها ذبح نمی کند بلکه در تنهایی این کار را می کند. که او مکان های استراحت و آبرسانی آنها را راحت می کند. که او نرها و ماده ها را در طول فصل جفت گیری خود قرار می دهد. که او آنچه را که شکار کرده است دور نمی کند؛

همانطور که می بینیم ، اسلام به ما می آموزد که در رفتار خود با حیوانات و تمام موجودات زنده بسیار مراقب باشیم ، زیرا پاداش بسیار خوبی برای رفتار مهربانانه و مجازات بزرگی برای نقض حقوق آنها وجود دارد. اگر این مورد در مورد حیوانات است ، پس ما چقدر بیشتر در قبال مردم مسئولیت پذیر هستیم؟ نقض حقوق کسی که خدا دوستش دارد ، چه بدتر است؟

فدعیل بن ایاد ، که خداوند از او راضی باشد ، گفت:

وَاللَّهِ مَا يَحِلُّ لَكَ أَنْ تُؤْذِيَ ك كللببا وَلَا خِنْزِيرًا بِغَيْرِ حَقٍّ فَكَيْفَ تُؤْذِي مُسْلِمًااا

به خدا سوگند ، مجاز نیست صدمه ای به سگ یا خوک و بدون دلیل عادلانه وارد کند ، پس چگونه می توان به یک مسلمان آسیب رساند؟

درمجموع ، ما باید با حیوانات خوب رفتار کنیم و دقیقاً مثل انسانها به آنها توجه کنیم. ما نباید در محدوده ذبح آنها و استفاده از آنها برای کار دستی ، خداوند محدودیت هایی را تعیین کنیم. اگر بخشی از امور خیریه ما را به حیوانات اختصاص دهیم ، این فقط کافی است که مقیاس اعمال ما را به نفع بهشت ​​در روز قیامت نوک بزنیم.

موفقیت از جانب خداوند حاصل می شود و خداوند بهترین را می داند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.