جواب سوالات علوم پایه شش دبستان

جواب سوال درس دوم علوم ششم رایگان

جواب سوال درس دوم علوم ششم رایگان صفحه 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 آزمایش کنید ، کاوشگری ، فکر کنید ، علم و زندگی ،جمع آوری اطلاعات ، گفت‌وگو ، فعالیت ، آزمایش کنید ، در سایت منوجان در این پست برای کاربران قرار خواهیم داد که میتونید در قسمت زیر جواب سوالات را بصورت رایگان در اختیار داشته باشید .

گام به گام درس 2 علوم ششم

 

نام درس : سرگذشت دفتر من | موضوع : گام به گام | ششم ابتدایی

جواب سوال فکر کنید صفحه 14 علوم ششم

فکرکنید صفحه 14 علوم ششم

در گذشته‌های دور برای ثبت و ذخیره اطلاعات از نوشتن روی سنگ، چوب درختان و نقاشی روی دیوار غارها استفاده می‌کردند. مزایا و معایب این روش‌ها را بنویسید.

پاسخ سوال. 

مزایا  معایب
1- سهولت دسترسی به دلیل فراوانی در طبیعت 1- دوام نسبتاً کم
2- تهیه آسان 2- پوسیده شدن و از بین رفتن در اثر عوامل طبیعی
3- سادگی روش استفاده 3- زیادی حجم و اندازه
4- زمان‌بر بودن ثبت اطلاعات
5- مشکل یا غیر ممکن بودن جابه‌جایی

حل سوالات جمع آوری اطلاعات صفحه 9 علوم ششم

جمع آوری اطلاعات صفحه 9 علوم ششم

از مواد طبیعی و مصنوعی محیط زندگی خود فهرستی تهیه کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ سوال. 
مواد طبیعی: طلا خالص – سنگ آهن – سنگ‌های معدنی – پشم – پنبه – آب – هوا – کوه
مواد مصنوعی: کاغذ – لباس – ظروف کریستالی – پلاستیک – دارو – شیشه – سیم برق

پاسخ سوال متن صفحه 10 علوم ششم

کاغذ یکی از مواد مصنوعی است که کاربرد بسیار گسترده‌ای در زندگی ما پیدا کرده است.
چه کاربردهای دیگری از کاغذ در زندگی روزمره خود سراغ دارید؟

پاسخ سوال. 
– تهیه کتاب و جزوات
-تهیه بروشور
-نقشه
-بلیط
-اعلامیه
-کاغذ کادو
-کاغذهای تزئینی
-روزنامه
-کاغذ دیواری
-کاغذ اشتنباخ جهت طراحی
-تهیه مقوا
-کاغذ عکاسی
-چاپ
-اسکناس و …

جواب سوالات جمع آوری اطلاعات صفحه 10علوم ششم

در یک فعالیت گروهی، درباره اینکه هریک از افراد و مراکز زیر چه استفاده‌هایی از کاغذ می‌کنند، اطلاعات جمع‌آوری و نتایج را به‌ صورت روزنامه دیواری به کلاس گزارش کنید.

الف) عکاس:
پاسخ سوال. کاغذ عکاسی و چاپ عکس

ب) بانک:
پاسخ سوال. اسکناس، رسیدهای بانکی

پ) دانش‌آموز:
پاسخ سوال. کتاب، دفتر

ت) خیاط:
پاسخ سوال. برای ساخت الگو

ث) مرغداری:
پاسخ سوال. جعبه تخم‌مرغ                   ‌‌‌‌‌‌

ج) قنادی:
پاسخ سوال. جعبه شیرینی

ماده اصلی و خام موردنیاز ساخت کاغذ، چوب است؛ هر چند کاغذ را می‌توان از نیشکر، پنبه و … هم تهیه کرد. آیا می‌دانید چگونه می‌توان چوب را به کاغذ تبدیل کرد؟
پاسخ سوال. مراحل تبدیل چوب به کاغذ

حل سوال گفت‌وگو صفحه 10 علوم ششم

با توجه به گزارش و اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید درباره چگونگی تبدیل چوب به کاغذ بحث و گفت‌وگو کنید.
با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کردیم می‌توان مراحل تبدیل چوب به کاغذ را این گونه بیان کرد:

گفت‌وگو صفحه 10علوم ششم

پاسخ سوال. 
1- قطع درختان و کندن پوست آن‌ها
2- خرد کردن چوب‌ها و تبدیل آن‌ها به چیپس
3- مخلوط کردن خرده‌های چوب و تولید خمیر
4- افزودن مواد رنگ بر یا سفید کننده مانند آب اکسیژنه به خمیر
5- آب گیری و صاف و نازک نمودن توسط غلتک
6- برش کاغذ به اندازه‌های مورد نیاز بازار

پاسخ سوالات متن صفحه 11 علوم ششم

صفحه 11 علوم ششم

1ــ تغییرهای انجام شده در هریک از مرحله‌های (4)و (6) فیزیکی است یا شیمیایی؟
پاسخ سوال. هر دو فیزیکی است چون در آنها ماده جدیدی تولید نشده.

2ــ خواص ظاهری چیپس چوب تولید شده در مرحله چهار را با خمیر تولید شده در مرحله پنج مقایسه کنید.
پاسخ سوال. در مرحله 4 چوب به وسیله دستگاه مخصوصی به قطعات خیلی کوچک به نام «چیپس» تبدیل می‌شود که جامد است و فقط ظاهر آن تغییر کرده و دچار تغییر فیزیکی شده است؛ ولی در مرحله 5، قطعات ریز شده چوب با آب و مواد رنگبر مخلوط شده و پس از حل شدن به صورت خمیر در می‌آید که حالت انعطاف‌پذیر داشته و شکل پذیر نیز می‌باشد و نوعی تغییر شیمیایی رخ داده است.

جواب سوال آزمایش کنید صفحه 12 علوم ششم

کی از مراحل تبدیل درخت به کاغذ از بین بردن رنگ زرد چوب است. برای آشنایی با چگونگی این کار آزمایش‌های 1 و 2 را انجام دهید.
وسایل و مواد مورد نیاز: بشر، پتاسیم پرمنگنات، آب اکسیژنه، سرکه

آزمایش 1
١- در یک بشر (ظرف شیشه‌ای آزمایشگاهی) یا لیوان پلاستیکی 100میلی لیتر آب بریزید.
2- 5 یا 6  دانه بلور پتاسیم  پرمنگنات به مواد داخل بشر اضافه کنید.
3- یک قاشق چای‌خوری سرکه به مواد داخل بشر اضافه کنید.
4- 6 یا 8 میلی‌لیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر بریزید.
* مشاهدات خود را یادداشت کنید.
پاسخ سوال. پتاسیم پر‌منگنات یک جامد بنفش رنگ است که در اثر واکنش با آب اکسیژنه در محیط دارای سرکه به رنگ صورتی یا بی‌رنگ تیدیل می‌شود.

آزمایش 2
١- در یک بشر، مقداری کاغذ رنگی خرد شده را با 50 میلی‌لیتر آب مخلوط کنید.
٢- 10 میلی‌لیتر آب اکسیژنه داخل بشر اضافه کنید.
* پس از 10 دقیقه مشاهدات خود را بنویسید.
پاسخ سوال.  مشاهده می‌کنیم که آب اکسیژنه باعث رنگ بری کاغذهای رنگی شده و در نتیجه کاغذها رنگ خود را از دست می‌دهند.

* از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
پاسخ سوال. متوجه می‌شویم، آب اکسیژنه سفید کننده و رنگ بر می‌باشد و ازآن می توان برای سفید کردن مواد مختلف استفاده کرد. همچنین این ماده می‌تواند با مواد شیمیایی دیگر واکنش دهد و رنگ آن‌ها را تغییر دهد. به همین دلیل در کارخانه‌های تهیه کاغذ برای از بین بردن رنگ چوب از مواد رنگ‌بر مانند آب اکسیژنه، کلر و آب ژاول استفاده می‌کنند.

حل سوال متن صفحه 13 علوم ششم

چند نوع کاغذ می‌شناسید؟آنها را نام ببرید.
پاسخ سوال. کاغذ اشتنباخ، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسه‌ای مات و براق، کاغذ خودکپی، انجیلی، کاغذ فانتزی، کاغذ پلاستیکی، کاغذ پشت‌چسب‌دار، کاغذ کاهی

پاسخ سوالات گفت‌‌وگو صفحه 14علوم ششم

جدول  زیر موادی را نشان می‌دهد که در تهیه کاغذ به کار می‌روند. با توجه به تصویرها درباره علت استفاده از این مواد در تولید کاغذ بحث و گفت‌وگو کنید.

گفت‌‌وگو صفحه 14علوم ششم

جواب سوال فعالیت صفحه 14 علوم ششم

برای تهیه 200 جلد کتاب یا دفتر 500 برگی به  طور تقریبی باید 3 اصله درخت قطع شود. تخمین بزنید:
چند درخت لازم است تا بتوان مصرف سالانه‌ کاغذ دانش‌آموزان کلاس شما را تولید کرد؟

فعالیت صفحه 14علوم ششم
پاسخ سوال. برای تهیه 100000 برگ، 3 اصله درخت قطع می‌شود.
بنابراین تقریباً برای تولید 33000 برگ کاغذ یک اصله درخت باید قطع شود.

اکنون اگر مصرف سالانه کاغذ یک دانش‌آموز را در نظر بگیریم در یک سال یک اصله درخت باید قطع شود پس سالانه برای یک کلاس 30 نفری 30 اصله درخت باید قطع شود.

حل سوالات فکر کنید صفحه 15 علوم ششم

فکرکنید صفحه 15 علوم ششم

قطع بیش از‌ حد درختان جنگل به چرخه روبه‌رو چه آسیبی خواهد زد؟
پاسخ سوال. کربن دی‌اکسید هوا افزایش و اکسیژن هوا کاهش می یابد و باعث آلودگی و ایجاد پدیده‌ای موسوم به اثر گلخانه‌ای و گرم شدن هوا می گردد، همچنین هوای سالم کم‌تری برای تنفس موجودات زنده وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری یا کاهش تأثیر قطع بی‌رویه درختان و تخریب جنگل‌ها در زندگی جانداران چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟
پاسخ سوال. 
1- فرهنگ سازی بین مردم جهت قطع نکردن درختان
2- جلوگیری از چرای بی‌رویه دام‌ها و استفاده از روش دامداری ایستا
3- حفاظت بیشتر از محیط زیست توسط سازمان محیط زیست
4- جلوگیری از ساخت‌وسازهایی، مانند ساختمان سازی و جاده سازی در محوطه جنگل
5- برخورد و مقابله شدید با افراد خاطی توسط قوه قضائیه
6- جنگل کاری و درخت کاری

پاسخ سوال فکر کنید صفحه 16 علوم ششم *

فکر کنید صفحه 16 علوم ششم

پاسخ سوال. 2- بخاطر اینکه مواد بازیافتی استحکام کمتری دارد

جواب سوالات گفت‌‌وگو صفحه 16 علوم ششم

درباره مشکلات بازیافت کاغذهای نام برده گفت‌‌وگو کنید. 

گفت‌‌وگو صفحه 16 علوم ششم

به کمک آنچه یاد گرفته‌اید، چه کارهایی را برای بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه پیشنهاد می‌کنید؟
پاسخ سوال. 
1- آموزش افراد و آگاه سازی مردم از نحوه بازیافت
2- تفکیک زباله‌ها و جداسازی و تعبیه سطل مخصوص برای کاغذ در خانه و مدرسه
3- هدایت زباله‌ها به کارخانه‌های باز یافت.

حل سوال جمع آوری اطلاعات صفحه 16  علوم ششم

درباره فعالیت‌های خانه سلامت، میدان‌های تره‌‌بار و… محله و شهر خود در مورد بازیافت کاغذ، اطلاعاتی را جمع‌آوری و گزارش کنید.
پاسخ سوال. 
1- آموزش شهروندان توسط آموزش‌گران شهرداری جهت چگونگی تفکیک زباله‌ها
2- توزیع کیسه‌های زباله و بروشورهای آموزشی در میان شهروندان
3- تفکیک زباله‌ها و پسماندهای خشک از مبدأ با ایجاد ایستگاه بازیافت
4- ارائه مواد شوینده و بازیافت جهت تشویق شهروندان ارائه کننده پسماندهای خشک

 

دانلود طرح درس ششم تمام درس ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا