
جواب سوال درس هفتم علوم پنجم رایگان صفحه 54 . 55 . 56 . 57 . 58 . 59 . 60 آزمایش کنید ، کاوشگری ، فکر کنید ، علم و زندگی ،جمع آوری اطلاعات ، گفتوگو ، فعالیت ، آزمایش کنید علوم پنجم ابتدایی در سایت منوجان در این پست برای کاربران قرار خواهیم داد که میتونید در قسمت زیر جواب سوالات کلاس پنجم را بصورت رایگان در اختیار داشته باشید لطفا بعد از دیدار جواب سوالات علوم پایه پنج دبستان نظرات خود را با ما در میان بگذارید که آیا خوب بود یا نه .
نام درس : 2 چه خبر؟
فهرست
- 0.1 جواب سوال فعالیت صفحه ۵۴ علوم پنجم
- 0.2 حل سوالات گفتوگو صفحه ۵۵ علوم پنجم
- 0.3 پاسخ سوال آزمایش کنید صفحه ۵۶ علوم پنجم
- 0.4 جواب سوالات گفتوگو صفحه ۵۷ علوم پنجم
- 0.5 حل سوال گفتوگو صفحه ۵۸ علوم پنجم
- 0.6 پاسخ سوالات گفتوگو صفحه ۵۸ علوم پنجم
- 1 جواب سوال درس هفتم علوم پنجم رایگان
- 2 جواب سوال درس 7 علوم پنجم رایگان
- 3 درس هفتم علوم پنجم
جواب سوال فعالیت صفحه ۵۴ علوم پنجم
وسایل و مواد لازم: آینه ـ نان ـ آب ـ شیر
۱- یک تکه کوچک نان را روی زبان خود بگذارید. آیا مزهای را احساس میکنید؟
خیر
۲- نان را به آرامی بجوید؛ حالا چه مزهای را احساس میکنید؟
وقتی نان با آب دهان مخلوط میشود مزه آن را حس میکنیم.
۳- پس از خوردن نان، دهان خود را با آب بشویید و کمی شیر را به آرامی بنوشید؛ چه مزهای را احساس میکنید؟
مزه شیر را احساس میکنیم.
* کدام مزه را زودتر احساس کردید؟
مزه شیر را زودتر احساس میکنیم.
۴- اکنون دهانتان را دوباره بشویید. زبانتان را بیرون بیاورید و در آینه ببینید. مشاهدههای خود را بیان کنید.
زبان ما به رنگ صورتی است. روی زبان پرزها و برجستگیهایی دیده میشود. زبان به راحتی در دهان حرکت میکند و به اطراف دهان میچرخد.
* از این فعّالیت چه نتیجهای میگیرید؟
چرخیدن زبان در دهان به جویدن غذا کمک میکند و پرزها و برجستگیها روی سطح زبان باعث میشوند مزه غذاها را احساس کنیم.
حل سوالات گفتوگو صفحه ۵۵ علوم پنجم
درباره پرسشهای زیر در کلاس گفتوگو کنید.
* ما کدام مزهها را احساس میکنیم؟
شیرینی، شوری، تلخی، ترشی، تندی
* کدام مزهها برای شما خوشایندترند؟
شیرینی و ترشی (پاسخ دلخواه است)
پاسخ سوال آزمایش کنید صفحه ۵۶ علوم پنجم
وسایل و مواد لازم: یک قطعه پارچه ـ سیب ـ ظرف دردار ـ آب ـ قاشق کوچک ـ سیب زمینی ـ رنده ـ هویج ـ خیار
روش اجرا:
۱- چهار ظرف دردار را شماره گذاری کنید. در هریک از آنها به ترتیب سیب، خیار، سیب زمینی و هویج رنده شده بریزید و درِ ظرفها را ببندید.
۲- با پارچه، چشمهای دوستتان را ببندید و از او بخواهید با دست خود سوراخهای بینیاش را هم بسته نگه دارد.
۳- با قاشق مقداری سیب رنده شده را روی زبان دوستتان بریزید. از او بخواهید مزه آن را بچشد و نام خوردنی را بگوید. (توجّه: دوستتان از قبل نباید بداند در هر ظرف چه چیزی ریختهاید.)
۴- از دوستتان بخواهید کمی آب بنوشد.
۵- مرحله ۳ را با خیار، هویج و سیب زمینی تکرار کنید.
۶- این آزمایش را یک بار دیگر انجام دهید ولی این بار از دوستتان بخواهید بینیاش را باز نگه دارد.
۷- نتایج مشاهدههایتان را در جدول زیر یادداشت کنید.
* نتایج کار گروه خود را با گروههای دیگر مقایسه کنید.
* از این آزمایش چه نتیجهای میگیرید؟ در کدام حالت راحتتر میتوانیم مزهها را تشخیص دهیم؟
پاسخ» نتیجه میگیریم که بین حس بویایی و حس چشایی ارتباط نزدیکی وجود دارد. وقتی بوی چیزی را که میخوریم حس میکنیم، مزّه را راحتتر تشخیص میدهیم.
جواب سوالات گفتوگو صفحه ۵۷ علوم پنجم
چرا وقتی میخواهیم گلی را ببوییم آن را به بینی نزدیک میکنیم، در گروه خود در این باره گفتوگو کنید.
ذرّههای بودار موّاد در اطراف آن پراکندهاند. به همین دلیل وقتی میخواهیم گلی را ببوییم آن را به بینیمان نزدیک میکنیم و میبوییم. دراین صورت ذرّههای بودار آن همراه هوا وارد بینیمان میشوند و ما بوی گل را احساس میکنیم.
حل سوال گفتوگو صفحه ۵۸ علوم پنجم
درباره نقش بو در حفظ انسان از خطر، در هر یک از تصویرهای روبهرو گفتوگو کنید.
به کمک حس بویایی میتوانیم بوی انواع غذاها را تشخیص دهیم و اگر غذا در حال سوختن باشد از بوی آن متوجه خطر شویم. همچنین از طریق حس بویایی میتوانیم بوی نشت گاز از لولهها را استشمام کرده و از بروز خطر آتش سوزی جلوگیری کنیم.
به پشت و کف دست خود نگاه کنید؛ چه چیزهایی مشاهده میکنید؟
کف دست صاف است و خطوطی روی آن و انگشتان دیده میشود. در پشت دستها نیز رگهایی دیده میشوند. کف دست ضخیمتر و کلفتتر از پوست روی دست است.
پاسخ سوالات گفتوگو صفحه ۵۸ علوم پنجم
شکل روبهرو را مشاهده کنید و درباره پرسشهای زیر گفتوگو کنید.
۱- چرا پوست ما چرب میشود؟
به دلیل وجود غدّههای چربی در زیر پوست
٢- چرا پوست ما مرطوب میشود؟
به دلیل وجود غدّههای عرق در زیر پوست
جواب سوال درس هفتم علوم پنجم رایگان
کاوشگری صفحه ۵۹ علوم پنجم
کاوش کنید که پوستِ کدام بخش دست حسّاستر است.
وسایل و مواد لازم: خطکش ـ مداد و کاغذ ـ چسب ـ گیره کاغذ ـ مقوا
روش اجرا:
۱- به کمک معلم خود یازده گیره کاغذ را باز کنید.
۲- شش تکّه مقوّا را به طول ۶ و عرض ٣ سانتیمتر ببرید.
۳- یک گیره کاغذ را در وسط یکی از مقوّاها قرار دهید و بچسبانید. گوشههای مقوّا را به شکل اُریب ببرید. (نوک گیره باید دست کم یک سانتیمتر از لبهٔ مقوّا فاصله داشته باشد).
۴- دو گیره دیگر را با فاصله ۲ میلیمتر از هم روی مقوّای دیگر قرار دهید و آنها را با نوار چسب در جای خود محکم کنید.
۵- بقیه گیرهها را دوتا دوتا با فاصلههای ۸،۶،۴ و ۱۰ میلیمتر از هم روی مقوّاهای دیگر بچسبانید.
۶- از یکی از دانش آموزان بخواهید چشمانش را ببندد و دستش را روی میز بگذارد.
۷- نوک گیرهها را با بخشهای مختلف دست او تماس دهید و از او بپرسید که در چند نقطه آن را احساس کرده است. پاسخهای دانش آموز را در جدول زیر یادداشت کنید.
* نتایج به دست آمده را با هم مقایسه کنید. از این آزمایش چه نتیجهای میگیرید؟
نتیجه میگیریم که حساسیت قسمتهای مختلف پوست با هم متفاوت است.
* بر اساس نتایج آزمایش، هر چه فاصله گیرهها کمتر شود، تعداد نقطههایی که احساس میکنید، چه تغییری میکند؟
کمتر میشود
* کدام بخش دست حسّاستر است؟ چگونه به این نتیجه رسیدید؟
نوک انگشت نشانه – زیرا تعداد گیرندههای حسی در آن بیش تر است و همه محرکها در سر انگشتان بیش تر است و این قسمت حساستر است از بقیه قسمتها میباشد، این افراد برای خواندن از انگشتان خود استفاده میکنند.
جواب سوال درس 7 علوم پنجم رایگان
فکر کنید صفحه ۶۰ علوم پنجم
افراد نابینا به کمک خط بِرِیل میتوانند بخوانند. چرا این افراد برای خواندن از سر انگشتان خود استفاده میکنند؟
این افراد حس لامسه با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار میکنند و چون تعداد گیرنده های لمسی در سر انگشتان بیش تر است و این قسمت از پوست حسّاستر از بقیه قسمتها میباشد، این افراد برای خواندن از سر انگشتان استفاده میکنند.
درس هفتم علوم پنجم
جمع آوری اطلاعات صفحه ۶۰ علوم پنجم
برای حفظ سلامت پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟ در این باره اطّلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
۱- استحمام روزانه
۲- خواب و استراحت کافی
۳- نوشیدن آب و مایعات کافی
۴- مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینهای مفید برای پوست
۵- حفظ پوست از آلودگی، سرمای شدید و نور آفتاب