دانلود کتاب رایگان

دانلود رایگان کتاب ناسخ التواریخ قاجاریه

دانلود رایگان کتاب ناسخ التواریخ دوره قاجار یک کتاب در سه جلد جمع آوری شده است با فرمت پی دی اف که امروز در سایت منوجان قرار داده ایم. این کتاب با زبان فارسی هست که توسط محمد تقی بن محمد علی سپهر با ترجمه جمشید کیانفر است.

خاندان قاجار یکی از خانواده‌های دارای زیرشاخه‌های نسبتاً زیاد در ایران محسوب می‌گشت و آخرین دودمان پادشاهی ترک تبار تاریخ ایران از این خاندان بود. اعضای این خاندان از نوادگان پسری شاهزادگان قاجار هستند. پس از اجباری شدن نام خانوادگی و شناسنامه در دورهٔ رضاشاه، هرکدام از شاخه‌های این خانواده نامی انتخاب کردند که اغلب برگرفته از نام یا لقب شاهزاده‌ای بود که نسب خود را به او می‌رساندند. اکنون بسیاری از نوادگان قاجار در ایران، جمهوری آذربایجان، اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند.

در تاریخ عمومى عالم در نُه جلد که نویسنده، نوشتن آن را در  ١٢۵٨  هجرى قمرى به فرمان محمد شاه و تشویق حاجى میرزا آقاسى آغاز کرد و در  ١٢٧۴  به پایانش رساند. او کتاب نخست این جُنگ را در دورهاى پنج ساله در دو جلد سامان داد ( ١٢۶٣ ه)؛ سپس در روزگار پادشاهى ناصرالدین شاه به نوشتن تاریخ قاجاریه دست زد و پس از پایان دادن به این بخش، به نوشتن دیگر جلدهاى کتاب دوم ناسخ التواریخ (شش جلد) روى آورد. بخش تاریخ قاجاریه این کتاب، مستقل است و به شرح احوال و تبار و نسل و نسب قاجاریان و زمینه هاى پیدایى آنان را در صحنه سیاست از صفویه تا زندیه میپردازد. تاریخ برپایى حکومت قاجار را تا رویدادهاى ده ساله پادشاهى ناصرالدین شاه در این اثر میتوان جست. سپهر در نگارش بخش قاجاریه این کتاب، از دیده ها و شنیده هاى خود و اسناد و مدارک رسمى بهره برد.

manujani یا همان منوجانی پایگاه دانلود کتاب رایگان ، همچین مقاله های رایگان انتشار یافته است ، انواع اقسام کتاب مقاله در این سایت به اشترکا گذاشته شده است.

بنیان نهادن حکومت قاجاریه

آقا محمد خان در ۱۳ صفر سال ۱۱۹۳ هجری قمری (روز درگذشت کریم خان)، هنگامی که در باغ‌های اطراف شیراز به شکار مشغول بود، همینکه عمه‌اش او را از مرگ شاه زند آگاه ساخت، فرار کرد و به شتاب خود را به تهران رسانید و در ورامین مدعی سلطنت بر ایران گشت. سپس به ساری و استرآباد رفت و با کمک سران اشاقه‌باش، براندازی زندیه و رسیدن به قدرت را طراحی نمود و ولایات گرگان و مازندران و گیلان را تحت حکمرانی خویش قرار داد. وی در این زمان برای مطیع کردن برادران خود به جنگ با آنان پرداخت و حتی یکبار تا پای مرگ رفت ولی سرانجام در بندپی نجات یافت و به ساری آمد و تاج سلطنتی را که توسط زرگران ساری ساخته گشت را بر سر نهاد و پایتخت خود را ساری نهاد و جشن نوروز را به دستور وی با تشریفات برگزار نمودند. پس از تسخیر شمال ایران بر آذربایجان و کرمانشاهان نیز دست یافت. سپاه قاجار در کرمانشاه از تجاوز به ناموس مردم نیز خودداری نکردند. در آذربایجان نیز به قول نویسنده کتاب مآثر سلطانیه (عبدالرزاق دنبلی) شهر سراب را به یک حمله در آتش سوزانید. این در حالی بود که ابوالفتح خان پسر کریم خان مایل به حکومت نبود و سرانجام عمویش بر مدعیان چیره گشت ولی عمر حکمرانی زکی خان زند نیز کوناه بود و حکومت زندیه در جنگ و ستیز مبان شاهزادگان زند قرار گرفت ولی سرانجام لطف علی خان زند با همیاری حاج ایراهیم خان کلانتر شیرازی بر تخت سلطنت نشست. آقا محمد خان که هیچگاه خاطرات تلخی را که از کریم خان بهمراه داشت، از یاد نمی‌برد، از آن زمان به مدت ۱۵ سال با لطفعلی خان زند – که جوان بود و شجاع اما بی‌تجربه – به جنگ و تعقیب و گریز پرداخت. مهم‌ترین این نبردها، جنگ باباخان برادرزاده آقا محمدخان در سمیرم و محاصره شیراز و پس از آن محاصره طولانی کرمان در سال ۱۲۰۸ هجری قمری است در این جنگها لطفعلی خان مقاومت زیادی از خود نشان داد اما وزیر وی حاج ابراهیم خان کلانتر بوی خیانت نمود و باعث پیروزی آقامحمدخان شد..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا