دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری

دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری

دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری 668 نکته مهم کنکوری که در این بخش فایل pdf این کتاب در انتهای پست برای شما فراهم کرده ایم نظریه اقتصاد کلان یا تحلیل اقتصاد کلان ارتباط تنگاتنگی با حسابداری اقتصاد کلان دارد و بهترین روش برای آموزش تئوری اقتصاد کلان، از ابتدا، روش مبتنی بر محاسبات است. از نظر تاریخی، ریشه های تاریخی نظریه اقتصاد کلان به عنوان یک موضوع دانشگاهی مجزا، در مورد اقتصاد کلان کینزی باروز، با نظریه کلی اشتغال، علاقه، انتقاد و بحث آکادمیک برخاسته از آن مرتبط است که قصد داشت معنای روشنی به کینز بدهد.

تئوری این بدان معنا نیست که هیچ مقدمه ای وجود نداشته است. می توان تئوری های کتاب اقتصاد کلان و مدل های ریاضی کل اقتصاد را قبل از انتشار «نظریه عمومی» پیدا کرد، اما اولین مدل ها در سیستم های در حال توسعه آن گونه که کینز، همکارانش و پیروانش استفاده کردند، استفاده نشد. معاهدات حسابداری سختگیرانه بر اساس اصول اقتصادی و توصیه‌ها از طریق مجموعه‌ای از مفاهیم، ​​تعاریف، طبقه‌بندی و قوانین حسابداری بیان می‌شوند که شامل یک استاندارد بین‌المللی مورد توافق برای اندازه‌گیری این اقلام به عنوان تولید ناخالص داخلی (GDP) است که فهرست‌شده‌ترین شاخص عملکرد اقتصادی است.

چارچوب حسابداری سیستم حساب‌های ملی امکان جمع‌آوری و ارائه داده‌های اقتصادی را در قالبی طراحی شده برای اهداف تحلیل اقتصادی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری فراهم می‌کند. خود حساب ها به طور خلاصه حجم وسیعی از اطلاعات دقیق را ارائه می دهند که بر اساس اصول و مفاهیم سازماندهی شده اند. پردازش  کتاب اقتصاد کلان محسن نظری یک پردازش جالب از چندین نکته مهم کنکوری تعریف شده است . همچنین گزارشی جامع و کامل از فعالیت‌های اقتصادی پیچیده‌ای که در آن اقتصاد انجام می‌شود و تعامل بین عوامل مختلف اقتصاد، که تعاملی است که در بازارها و جاهای دیگر رخ می‌دهد، ارائه می‌کند. چارچوب SNA حساب‌هایی را ارائه می‌کند که عبارتند از: * فراگیر به طوری که تمام فعالیت‌ها و نتایج تعیین‌شده برای همه اجزای یک اقتصاد پوشش داده می‌شوند. • ثابت است زیرا مقادیر تطبیق برای ایجاد نتایج از یک اقدام واحد در همه طرف های درگیر با استفاده از قوانین حسابداری یکسان استفاده می شود:

یکپارچه شده است به طوری که تمام نتایج یک اقدام واحد توسط یک جزء، لزوماً در حساب های حاصل منعکس می شود، از جمله تأثیر بر اندازه گیری ثروت ثبت شده در ترازنامه.

کاربردهای تحلیل کتاب اقتصاد کلان

دوستان عزیز برای دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری تا انتهای مطلب این مطالب را دنبال کنید. “ کاربردهای تحلیل اقتصاد کلان ”: خلاصه های متمرکز، تمرین های ساده شده و سوالات عمیق. حساب‌های ملی همچنین در تحلیل اقتصاد کلان به منظور تأیید مکانیسم‌های علی تأثیرگذار بر اقتصاد استفاده می‌شوند. تجزیه و تحلیل معمولاً به شکل تخمینی از معیارهای رابطه عملکردی بین متغیرهای مختلف اقتصادی با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری اقتصادی برای سری‌های زمانی داده‌ها بر حسب ارزش و حجم است که در چارچوب حسابداری ملی جمع‌آوری شده‌اند.

با توجه به مکتب اقتصادی محقق و اهداف تحلیل، انواع مدل‌های کتاب اقتصاد کلان مورد استفاده در این تحقیقات ممکن است متفاوت باشد، اما سیستم حساب‌های ملی به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که الزامات نظریه‌ها یا مدل‌های مختلف اقتصادی را برآورده کند، مشروط بر اینکه فقط مفاهیم اولیه تولید، مصرف، درآمد و غیره که سیستم حسابهای ملی بر آن استوار است پذیرفته شده است. سیاست‌های اقتصادی کوتاه‌مدت بر اساس ارزیابی رفتار اخیر و وضعیت فعلی اقتصاد و دید دقیق از تحولات احتمالی آینده تدوین می‌شوند، معمولاً پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت با استفاده از مدل‌های کلان اقتصادی انجام می‌شود.

در میان‌مدت و بلندمدت، سیاست‌های اقتصادی باید در چارچوب یک استراتژی اقتصادی گسترده تدوین شود. اولا مفاهیم تولید بازده و درآمد: متغیرهای متعددی وجود دارد و با توجه به اینکه عدم تعریف دقیق مفهوم در سطح نظری منجر به تضاد شدید می شود، نیاز به تکیه بر تعریف دقیق مفهوم آن را می بینیم. در داده های جبری خود، منجر به لرزش اعتماد در نتایج عددی می شود، زیرا این دومی خروجی ورودی ناسازگاری است، به این معنی که چشم انداز دیجیتال در حالت اعوجاج و مه قرار دارد که با آن هیچ چیز نمی توان برنامه ریزی کرد. بر این اساس، هدف این محور پرداختن به مفاهیم مختلف مرتبط با حساب‌های محصول ملی و تعیین فواصل دقیق بین آنها به منظور تسهیل در شناسایی رابطه و روابط متقابل بین آنها، اهمیت و اندازه‌گیری آنها است.

اثرات آن

1. جریان ها و ترازها متغیر کلان اقتصادی که یک جریان را اندازه گیری می کند فقط یک نرخ را در واحد زمان اندازه گیری می کند و در مقابل آن تراز، یک مقدار در یک لحظه خاص است و نمونه هایی از جریان ها درآمد و هزینه و ابعاد جریان است. متغیرها دینار در واحد زمان هستند – به عنوان مثال، دینار در ماه یا دینار در سال، و نمونه‌هایی از موجودی‌ها عبارتند از: پول نزد بانک، ارزش یک ملک یا خودرو متعلق به یک شرکت الجزایری، همه اینها.

مفاهیم مربوط به تولید بازده و درآمد

گروهی از متغیرها وجود دارد و با توجه به عدم تعریف دقیق مفهوم در سطح نظری آن، نیاز به تکیه بر تعریف دقیق مفهوم آن را می بیند. این منجر به ناهماهنگی شدید در داده‌های جبری آن می‌شود که منجر به ارتعاش اطمینان در نتایج عددی می‌شود، زیرا نتایج دوم خروجی‌های متناقض ورودی‌ها هستند، به این معنی که صحنه دیجیتال در حالت اعوجاج و سردرگمی است که هیچ چیز با آن وجود ندارد. می توان برنامه ریزی کرد

1. جریان ها و ترازها متغیر کلان اقتصادی

که یک جریان را اندازه گیری می کند، نرخی را در واحد زمان اندازه گیری می کند و بر خلاف آن تراز، مقداری در یک لحظه خاص است و سؤالات جریان عبارتند از درآمد، هزینه و ابعاد

اثرات آن

متغیرهای جریان عبارتند از دینار در واحد زمان – به عنوان مثال، دینار در ماه یا دینار در سال، و مثالها

موجودی ها عبارتند از: پول نزد بانک ها، ارزش یک ملک یا ماشین متعلق به یک شرکت الجزایری، همه اینها

متغیرها در یک روز خاص با دینار اندازه گیری می شوند

خلاصه دوم، حساب های گروه اول

2. تولید: فرآیند تولید کالاها و خدماتی که ضامن ارضای نیازهاست و نقطه شروع چرخه است.

اقتصادی، زیرا بدون تولید امکان توزیع و مصرف محصولات وجود ندارد. فرآیند تولید با یکپارچه سازی انجام می شود

گروهی از عوامل تولید که در منابع طبیعی، نیروی کار، وسایل تولید و سرمایه نشان داده می شود.

با توجه به ماهیت محصول می توان بین سه نوع تولید تمایز قائل شد:

• تولید بازار که تولید نهادی است، به عبارت دیگر تولیدی است که برای بازاریابی آماده شده و آن را تولید می کند

موسساتی که قصد اجاره دارند و به قیمت بازار قیمت گذاری می شوند، یعنی (هزینه تولید + سود): • خود تولیدی: تولیدی که برای رفع نیازهای خود بخش خانواده انجام می شود، یعنی مصرف می شود.

تولید غیر شوروی: نشان دهنده آنچه دولت یا سازمان های غیرانتفاعی تولید می کنند و به قیمت فروخته می شود.

نمادین

لازم به ذکر است که مفهوم تولید با توجه به دکترین های مختلف اقتصادی متفاوت است، زیرا این

مفهوم در حسابداری ملی نقش اساسی دارد، زیرا تعریف این مفهوم است که ما را قادر می سازد

محاسبه و اندازه گیری تولید یک کشور.

3. خروجی: نشان دهنده ارزش بازار تمام کالاها و خدمات تولید شده توسط جامعه در یک دوره زمانی است

Specific به احتمال زیاد یک سال است،

و شایان ذکر است که کسانی هستند که بین تولید و تولید تفاوت قائل می شوند، در حالی که کسانی هستند که این را در نظر می گیرند.

این دو نام بر اساس نظام های اقتصادی یک مفهوم هستند: بر این اساس، محتوای تولید در نظام سوسیالیستی با آن در نظام لیبرال متفاوت است، زیرا معیارها و مفاهیم مورد استفاده متفاوت است. کشورهایی که از نظام سوسیالیستی پیروی می کنند، به مفهوم خدمات تولیدی وارد نمی شوند،

زیرا فقط به کالاها محدود می شود، در حالی که سیستم حسابداری سازمان ملل متحد آن خدمات را بخشی از تولید می داند و بنابراین با توجه به دیدگاه سیستم سوسیالیستی، خروجی جامع تر از اصطلاح تولید است،

در حالی که سیستم حسابداری سازمان ملل متحد این دو نام را به یک معنا به هم مرتبط می کند بر این اساس، شایان ذکر است که:

* سیستم حسابداری ملی سازمان ملل متحد: مفاهیم خود را از تئوری ارزش (مفید) گرفته می شود، جایی که تولید هر چیزی تلقی می شود که منفعت جدیدی ایجاد می کند و این سیستم در اکثر کشورها اتخاذ شده است.

سیستم حسابداری بر اساس خروجی مادی

* سیستم حسابداری بر اساس خروجی مادی: که + 1965 تأسیس شد و تمامیت خود را از تئوری مارکسیستی می گیرد که کاری را که ارزش ایجاد می کند، در نظر می گیرد، زیرا تولید فقط به عنوان تولید مادی تلقی می شود، به این معنی که حذف گسترده ای از غیر وجود دارد. مادی خدمات خصوصی از آنها، و کشورهای وابسته به سوسیالیسم این سیستم

4. درآمد داخلی: عبارت است از مجموع درآمدی که جامعه در نتیجه فعالیت اقتصادی در طول مدت دریافت می کند.

یک دوره زمانی معین، معمولا یک سال، که نشان دهنده مجموع بازده عوامل تولید است که در فرآیند تولید نقش داشته اند.

در یک دوره زمانی معین، معمولاً یک سال، یعنی مجموع درآمدهای پرداخت شده یا توزیع شده بر اساس عوامل

تولید در ازای سهمی که در فرآیند تولید دارند، چه دیر یا زود به آن برسند

5. مخارج داخلی: مجموع ارزش های پولی صرف شده برای رفع نیازهای بخش های مختلف اقتصاد ملی، بر اساس تعاریف فوق، برای ما روشن می شود که درآمد ناخالص داخلی شامل کلیه درآمدها یا بازده های حاصل از عوامل مختلف تولید و در نتیجه شامل حتی کل درآمدهایی می شود که توسط صاحبان آنها به یک شکل به دست می آید و توزیع نمی شود. به طوری که در هر دوره زمانی از نظر ارزش پولی برابر هستند، زیرا درآمد از زاویه کسب و خروجی از زاویه تولید آن تلقی می شود. حساب های ملی

اهمیت حساب‌های ملی با توجه به برنامه‌ریزی جامع اقتصادی که هدف آن ساماندهی و توسعه زندگی جامعه از بعد اقتصادی و اجتماعی است، افزایش یافته است و حساب‌های ملی یکی از ابزارهای مهم در مرحله تهیه و آماده‌سازی برای تهیه اهداف و راهبردهای برنامه اقتصادی زیرا نقش هر یک از بخش های اقتصادی را به وضوح نشان می دهد و به روشن شدن آن کمک می کند ساختار ساختاری اقتصادی و وابستگی متقابل اجزای آن را درک کرده و نحوه عملکرد و چگونگی فرآیند تولید را روشن می کند. بر تصمیمات واحدهای تولیدی و مصرف کننده تأثیر می گذارد و همچنین واقعیت های ساختاری را که بخش های اقتصاد ملی را به هم مرتبط می کند، مانند برآورد نسبت تولید و توزیع بین مصرف، سرمایه گذاری و مبادلات سرمایه، توابع مصرف، نرخ پس انداز، الگوهای مصرف و سرمایه گذاری را روشن می کند. نحوه نصب آنها و عوامل که خلاصه دوم مصابات الوطی است.

کتاب اقتصاد کلان چه چیزی به ما یاد خواهد داد؟

یکی از بهترین کتاب‌ های اصلی در علم اقتصاد، کتاب اقتصاد کلان است که امروز در سایت manujani.ir  به آن میپردازیم . در رابطه با اقتصاد کلان کتاب‌های متعددی توسط اساتید بزرگ در سال‌های مختلف نوشته شده است. بیشتر این کتاب‌ها در رابطه با توضیح و تشریح نظریه‌های اقتصادی از بعد اقتصاد کلان صحبت می‌شود. در این مطلب به کلیت اقتصاد کلان خواهیم پرداخت و سپس به مفاهیمی که در این نوع کتاب اقتصادی بیشتر مورد توجه نویسندگان و اساتید اقتصادی بوده است، نگاهی خواهیم داشت.

اقتصاد کلان چیست؟

علم اقتصاد به صورت کلی به دو بخش اقتصاد کلان و اقتصاد خرد تقسیم می‌شود. همانطور که از اسم آنها مشخص است، در اقتصاد کلان به مباحث کلی و کلان در سطح یک کشور و یا در سطح بین المللی پرداخته می‌شود. در اقتصاد خرد اما می‌توان گفت که به موضوعات مربوط به واحدهای اقتصادی همانند انواع کسب و کارها پرداخته می‌شود. برای اقتصاد کلان مباحثی همچون تورم، نرخ رشد اقتصادی و یا شاخص بیکاری را می‌توان مثال زد که در ادامه به آنها نگاه خواهیم کرد. نظریه‌های اقتصاد کلان به صورت مدرن در سال 1936 و در کتابی از جان مینارد کینز مطرح شد. در واقع اولین کتاب اقتصاد کلان را می‌توان کتاب  Employment, Interest and Money نوشته کینز دانست.

کاربرد کتاب اقتصاد کلان چیست؟

علم اقتصاد در واقع برای پاسخ به سوالات مرتبط با وضعیت و شرایط اقتصادی به وجود آمده است. در اقتصاد کلان نیز به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که به مسائل اقتصادی کلان مربوط می‌شود. در نتیجه در این بخش، سیاست با اقتصاد ترکیب پیدا می‌کند. برای بهتر مشخص شدن این موضوع چند سوال نمونه را مطرح می‌کنیم.

  • تاثیر جنگ بین روسیه و اوکراین در اقتصاد کشور فرانسه چیست؟
  • آیا انگلیس با خروج از حوزه یورو، منافع بیشتری کسب کرد یا اگر باقی می‌ماند منافع بیشتری به دست می‌آورد؟
  • در کشورهای در حال توسعه چگونه می‌توان رفاه ایجاد کرد؟

مطالعه و تسلط بر مفاهیم، اصول و نظریات اقتصادی که در کتاب اقتصاد کلان مطرح می‌شود، پاسخ به این سوال‌ها را دقیق‌تر و علمی خواهد کرد.

چه مباحثی در کتاب اقتصاد کلان مطرح می‌شود؟

قبل از اینکه به مباحث کتاب اقتصاد کلان نگاهی کنیم، بهتر است بدانیم که اقتصاد کلان و مفاهیم آن در دو دسته کلی قرار می‌گیرند. از آنجایی که زمان و برنامه ریزی اقتصادی در این مفاهیم تاثیرگذار هستند، در نتیجه این دسته بندی براساس بلند مدت و کوتاه مدت انجام شده است. دسته اول که مفاهیم بلند مدت هستند، رشد اقتصادی را بررسی می‌کنند که شامل مواردی همچون تغییر نرخ بیکاری و یا شاخص GDP می‌شود. در بخش کوتاه مدت نیز مفاهیم و عواملی که در چرخه تجاری تاثیر دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر به فهرست یک کتاب اقتصاد کلان نگاهی کنیم، با مباحثی همچون شاخص قیمت، الگوهای اقتصادی، سیاست‌های مالی، سیاست‌های پولی و نظریات رشد و نمودار IS – LM روبرو خواهیم شد.

سیاستگذاری در کتاب اقتصاد کلان

به عنوان نمونه از مباحث کتاب اقتصاد کلان، نگاهی به سیاست‌های اقتصاد کلان خواهیم داشت. سیاست‌های اقتصادی کلان با استفاده از سیاست پولی و سیاست مالی قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند. همانطور که از نام سیاست پولی مشخص است، در این نوع سیاستگذاری، نظام‌های بانکداری، اسکانس یا انواع مسکوکات مورد توجه و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند.

در سیاست‌های مالی نیز در رابطه با انواع مخارج دولت و درآمدهای آن همچون مالیات‌ها صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. هرچند که تقریبا می‌توان گفت در کشورمان ایران این دو نوع سیاست توسط نهاد دولت اتخاذ می‌شود، اما در کشورهایی که دارای بانک مرکزی مستقل از دولت هستند، سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی تعیین و اجرایی می‌شود. سیاست‌های مالی نیز در بیشتر مواقع در مجالس نمایندگان تعیین تکلیف می‌شود.

رابطه تورم و بیکاری در کتاب اقتصاد کلان

سیاست‌ گذاری‌های اقتصادی تلاش می‌کنند تا بتوانند تورم را کنترل کرده و با افزایش امکان اشتغال، شاخص بیکاری را کاهش بدهند. از آنجایی که کنترل تورم در بیشتر مواقع به معنی کاهش تورم است، در نتیجه این دو هدف در نقطه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. برای توضیح این موضوع یک مثال ساده می‌زنیم.

فرض کنید برای افزایش تقاضای کل، سیاست‌های پولی انبساطی اتخاذ شود. در نتیجه منحنی عرضه کل به سمت افزایش تولید و همچنین افزایش قیمت‌ها حرکت می‌کند. با این نوع سیاستگذاری، به احتمال زیاد، اشتغال افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه با کاهش نرخ بیکاری مواجه خواهیم شد که می‌تواند سیاستگذار را به یکی از اهداف خود برساند. اما از سوی دیگر با افزایش قیمت‌ها نسبت به دوره گذشته (مثلا سال قبل) تورم افزایش پیدا کرده است و در نتیجه یکی از دو هدف سیاستگذار به دست نیامده و در واقع در خلاف جهت آن حرکت کرده است. پیچیدگی مباحث کتاب اقتصاد کلان در این موارد است.

مشخص است که اگر این سیاست‌گذاری‌ها به صورت عکس گرفته شود نیز دوباره یکی از اهداف به دست آمده و هدف دیگر را از دست خواهیم داد. یعنی اگر برای کنترل افزایش تورم از سیاست‌های انقباضی استفاده شود، هر چند از افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش نرخ تورم جلوگیری شده است، اما این عامل با کاهش تولید همراستا خواهد بود. مشخص است که کاهش تولید نیز عامل مهمی در افزایش نرخ تورم خواهد بود.

رشد اقتصادی در کتاب اقتصاد کلان

خب کم کم رسیدیم به انتهای مطالب و دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری قبل از آن در اینجا یکم در مورد رشد اقتصادی تعریف خواهیم کرد تا در قسمت زیر به مطالب اصلی کتاب محسن نظری خواهیم پرداخت . از موارد دیگری که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود و می‌توان به صورت کوتاه به آن پرداخت، رشد اقتصادی و در واقع نرخ رشد اقتصادی است. این نرخ در واقع نشان دهنده ارزش افزوده‌ای است که در یک کشور نسبت به دوره قبل در اقتصاد خود ایجاد کرده است. البته اگر این شاخص به صورت سالانه اندازه گیری شود، نمی‌تواند نشانه خوبی برای عملکرد صحیح اقتصادی باشد. این ارزش افزوده در واقع تولید ناخالص داخلی سال محاسبه نسبت به تولید ناخالص داخلی سال گذشته است. اما باید گفت که در کشورهایی با تورم سالانه، تورم باید از این نسبت کاسته شود تا به درستی بتوان این شاخص را مشخص کرد.

برای واضح شدن این مطلب یک مثال ساده از اقتصاد خرد می‌تواند کمک کننده باشد، فرض بگیرید که شما یک عدد گوشی همراه دارید که قیمت آن صد تومان است، در سال بعد قیمت این گوشی به دلیل تورم صد و بیست تومان شده است. این افزایش قیمت را نباید ارزش افزوده فعالیت خود در نظر بگیرید و فقط آثار تورم این وسیله است.

همانطور که در مباحث اشاره شده در بالا قابل تشخیص بود، کتاب اقتصاد کلان یکی از کتاب‌های کاملا تخصصی بوده که نیاز به تشریح و توضیح هر مبحث توسط اساتید و همچنین تسلط بر روی مباحث پایه‌ای و مبانی اقتصاد است.

۶۶۸ نکته مهم و کنکوری خلاصه دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری

فصل اول

قبل از اینکه بخواهیم دانلود کتاب اقتصاد کلان محسن نظری را قرار دهیم بصورت نمونه در قسمت زیر چند موارد از متن کتاب را قرار داده ایم که میتوانید مشاهده کنید.

۱) اقتصاد کلان بررسی فعالیتهای اقتصادی در سطح یک کشور می باشد.

۲) ناسازگاری بین اهداف اقتصادی جامعه، به پیچیدگی سیاستگذاری در اقتصاد کلان می افزاید.

۳) فعالیتهای اقتصادی در جامعه توسط کارگزاران اقتصادی صورت می گیرد.

۴) در اقتصاد کلان ، کارگزاران اقتصادی را به ۴ دسته تقسیم می کنند : ۱) خانوارها ۲) بنگاهها ۳) دولت ۴) خارجیان

۵) خانوارها ، صاحبان عوامل تولید ( نیروی کار، زمین و سرمایه و…) می باشند.

می ۶) زمانی که فرض کنیم در جامعه ای فقط خانوارها و بنگاهها وجود دارند مدل ( اقتصاد ) دو بخشی گفته : شود و اگر دولت را نیز اضافه کنیم با مدل ( اقتصاد ) ۳ بخشی و در صورت در نظر گرفتن خارجیان در مدل ، با مدل ( اقتصاد ) چهار

بخشی با اقتصاد باز سرو کار داریم.

۷) به مجموعه درآمدی که خانوارها از بابت فروش عوامل تولید خود بدست می آورند ( درآمد ملی ) گفته می شود

۸) مبادلات و خرید و فروش در بازار صورت می گیرد.

۱) بازار کالا و خدمات نهایی

۹) بازارها را در اقتصاد بسته به نوع مبادلات به ۳ نوع تقسیم می کنند :

۱۰) در اقتصاد کالا و خدمات :

۱۱) نمی توان گفت که سیب کالای مصرفی است ، بلکه بسته به نحوه استفاده آن ، ممکن است کالایی مصرفی و یا واسطه ای باشد.

۱۲) کالاهای واسطه ای در تولید سایر کالا ها استفاده می شوند و جزئی از کالا های دیگر را تشکیل می دهند ولی کالاهای

۱۳) همه کالاها و خدماتی که خانوارها استفاده می کند، کالاها و خدمات مصرفی و هم کالاها و خدماتی که بنگاهها استفاده می کنند ، کالاها و خدمات واسطه ای و یا سرمایه ای است.

۱۴) به ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی تولید شده ، طی یک دوره معمولاً یک سال ( تولید ملی ) گفته می شود.

۱۶) خانوارها در آمدی که از طریق فروش عوامل تولید خود به دست می آورند ( در آمد ملی ) را به ۲ طریق مصرف می کنند ۱) مقداری از آن را صرف خرید کالاها و خدمات مصرفی می کنند ۲) خانوارها ، بقیه درآمد خود را پس انداز می کنند.

۱۷) پولی که خانوارها بابت خرید کالاها و خدمات مصرفی می پردازند ، مخارج مصرفی نامیده می شود ( c ).

۱۹) فلسهای با خطوط منقطع در جهت عقربه های ساعت ، جریان های فیزیکی را نشان می دهد.

۲۲) مخارج دولتي : ( 6 ) : درآمدهای حاصل از جمع آوری مالیات را که دولت خرج کالاها و خدمات می کند، مانند : بهداشت . جاده و…

۲۳) خالص مالیات ( NT ) : مالیات دریافتی توسط دولت ، خالص مالیات می باشد ( یارانه های پرداختی به خانوارها –

عاليات) .

۲۴) مدل ۴ بخشی ، مدلی است که خانوارها ، بنگاهها ، دولت و خارجیان در آن وجود دارند و به آن مدل اقتصاد باز نیز

گفته می شود.

۲۵) به هر فعالیتی که باعث خروج پول از جریان اقتصاد گردد نشت و هر فعالیتی که باعث ورود پول به جریان اقتصاد

اقتصاد گردد تزریق گفته می شود.

۲۶) به نشت : تراوس ، هرز ، برداشت و ریزش نیز گفته می شود.

۲۷) هر جریان فعالیت اقتصادی که از کانال اصلی خارج می شود ، نشت و هر جریان فعالیت اقتصادی که به کانال اصلی

وارد می شود ، تزریق گویند.

و…….

خب در انتهای مطلب رسیدیم برای دانلود کتاب اقتصاد کلان دکتر محسن نظری که در لینک زیر میتوانید کلیک کنید تا منتقل شوید به کتاب اصلی که در یک قالب پی دی اف قرار داده شده است.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *