کتاب دعا نویسی

کتاب زیج الغ بیگی

کتاب زیج الغ بیگی

در این پست از سایت منوجان کتاب زیج الغ بیگی دقیق ترین تقویم اسلامی را برای شما عزیزان قرار دادیم . کتاب زیج الغ بیگی یکی از کتاب های کامل و جامع در زمینه تقویم اسلامی و سال های شمسی حقیقی و بسیار مطالب دیگر در باب تقویم نجومی می باشد …

manujani یا همان منوجانی پایگاه دانلود کتاب رایگان و خرید کتاب دعا نویسی ، همچین مقاله های رایگان انتشار یافته است ، انواع اقسام کتاب مقاله در این سایت به اشترکا گذاشته شده است.

میرزا محمد طارق بن شاهرخ یا میرزا محمد تَراغای بن شاهرخ مشهور به‌نام اُلُغ‌بیگ (۷۹۵ تا ۸۵۳ هجری قمری / ۷۷۲ تا ۸۲۸ هجری خورشیدی / ۱۳۹۳ تا ۱۴۴۹ میلادی) فرزند شاهرخ و نوه تیمور از پادشاهان تیموری ایران بود. او پادشاهی ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اهل علم و ادب بود.

او از عجایب تاریخ بشر است که در عین اینکه پادشاه بوده، کتابش به نام زیج الغ بیگ دقیق‌ترین تقویم اسلامی است.

و همچنین به افتخار او دهانه الغ بیگ در کره ماه در کنار بزرگترین دانشمندان علم نجوم به نام این پادشاه دانشمند ثبت شده است

او در سال ۸۲۸ خورشیدی توسط پسرش عبداللطیف کشته شد.

الغ‌بیگ در سلطانیه در زنجان به دنیا آمد.

مادرش گوهرشاد آغا از شاهزادگان ترک زبان بود که بناهایی چون مسجد گوهرشاد را در مشهد ساخت و پدرش شاهرخ، در تحکیم حکومت تیموری و رشد هنر در آن دوران و شکل گرفتن مکتب هرات بسیار مؤثر بود.

شاهرخ در ۸۱۱ به ماوراءالنهر لشکر کشید، خدایداد حاکم آنجا را کشت و خلیل سلطان پسر میرانشاه و نوه تیمور را پس از رهایی به ری فرستاد و حکومت سمرقند را به اُلُغ‌بیگ داد.

الغ بیگ، بیشتر اوقات در سمرقند بود و به عنوان مهمان به دربار پدر دعوت می‌شد و در امور سلطنت دخالتی نداشت.

دولتشاه سمرقندی در تذکره الشعرا خود می‌نویسد: فضلا و حکما متفق اند که به روزگار اسلام بلکه از عهد ذوالقرنین تا این دم پادشاهی به حکمت و علم میرزا الغ بیگ بر مستقر سلطنت قرار نیافته. الغ‌بیگ در سمرقند رصدخانه عظیم و مجهزی به نام رصدخانه الغ‌بیگ را برپا کرد و همراه با دانشمندان بزرگ آن زمان مانند غیاث‌الدین جمشید کاشانی مشغول رصد و تحقیقات علمی شد و با همکاری آن‌ها زیجی را که شامل دقیق‌ترین جداول ستاره‌شناختی و مثلثاتی آن عصر بود پدید آورد که به زیج سلطانی معروف است.

مدرسه‌ای نیز برای آموزش علوم و فنون تأسیس کرد و بهترین استادان را در آن جا به‌کار تدریس گمارد. یادداشت‌ها و نامه‌هایی که کاشانی برای پدرش در کاشان می‌فرستاد از سطح بالای فهم و دانش الغ بیگ حکایت می‌کند.

او در سمرقند با برادرانش: بایسنقر در هرات و ابراهیم در شیراز، که جملگی هنرمند بودند، دربارهٔ شعر فارسی مکاتبه می‌کرد. اشعار نظامی گنجوی را بر اشعار امیر خسرو دهلوی که بایسنقر می‌پسندید، ترجیح می‌داد.

او از کودکی به آموختن خوشنویسی پرداخت اما همچون برادرانش در این هنر نام‌آور نشد.

الغ بیگ، پس از دو سال درگیری با پسرش عبداللطیف، عاقبت در سال ۸۲۸ خورشیدی (۱۴۴۹) میلادی، به دست او کشته شد.

مشخصات کتاب زیج الغ بیگی :

نام کتاب: زیج الغ بیگی

فهرست مطالب کتاب زیج الغ بیگی :

جداول ایام مرفوع از تاریخهای رومی و عربی و فارسی
در باب تواریخ جلالی و القبطی
در باب سالهای شمسی حقیقی
در باب تاریخ قبطی و ایام ماه ها و روزها
در باب معرفت تاریخ ملکی جلالی
در معرفت اوقاف و طالع هر وقت و آنچه تعلق بدان دارد و آن بیست و دو باب است…
در معرفه غایه ارتفاع و انخفاض کوکب در اوفاق استوائی و کوکب غایه ارتفاع
در معرفت ارتفاع عاش در عمل کسوفات
در معرفت خط نصف النهار
در معرفت طالع ارتفاع اول فضل الدائن
جداول الجنیب القوس
جداول الاوّل
جدول المیل الثّانی
جداول ماههای المیزان، الحمل، العقرب، الثور، القوس، الجوزا و…
جداول شهرها و طول و عرض جغرافیهایی آن و ماه مربوط به آن
جداول اسماء
جداول غایت الارتفاع لعرض و شمال
و صدها مطالب دیگر….

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا